Ceny kawy osiągnęły rekordowe poziomy pod koniec 2024 roku, co stanowi efekt susz dotykających największych światowych producentów – Brazylię i Wietnam. Niepokojące dane wskazują, że zmieniający się klimat, w tym wpływ globalnego ocieplenia i zjawiska El Niño, znacząco ogranicza produkcję kawy.
Susze w Brazylii zostały dodatkowo pogłębione przez wylesianie, które zmienia wzorce opadów i zmniejsza zdolność gleby do zatrzymywania wody. Wietnam, z kolei, odnotował najgorszą suszę od dekady, a wpływ tajfunu Yagi jeszcze bardziej pogorszył sytuację w regionie.
"W takich okolicznościach ważne jest, aby firmy, takie jak nasza, działały odpowiedzialnie i wspierały zrównoważony rozwój. Poprzez certyfikaty, które promują odpowiedzialne praktyki produkcji i handlu staramy się pozytywnie wpływać na lokalne społeczności w Afryce, Ameryce Łacińskiej i Azji. Część środków z tych działań trafia na rozwój infrastruktury i edukacji, co wspiera nie tylko producentów, ale całe społeczeństwa," mówi Akif Rustamov, Dyrektor Handlowy Działu Produktów Kawowych w Foodcom S.A.
Zmniejszone plony prowadzą do wyższych kosztów produkcji, co przekłada się na wzrost cen, który odczuwają konsumenci na całym świecie. Ponadto wielu drobnych producentów kawy, szczególnie w Brazylii, zmaga się z ryzykiem zamknięcia działalności, co zagraża lokalnym gospodarkom i miejscowym społecznościom.
Eksperci wskazują, że kluczowym elementem walki z tym kryzysem jest ograniczenie emisji gazów cieplarnianych i regeneracja gleby, która wymaga czasu i inwestycji. Akif dodaje: "Ziemia, od której zależą zbiory, potrzebuje wsparcia i długofalowych działań. To wymaga nie tylko technologii, ale też międzynarodowej współpracy."
Czy znajdziemy rozwiązania, które pomogą złagodzić skutki zmian klimatycznych i zabezpieczyć przyszłość najpopularniejszego napoju na świecie? Wyzwanie jest ogromne, ale kroki podejmowane już dziś mogą mieć decydujący wpływ na jutro.
O Foodcom S.A.
Foodcom S.A. to polska firma handlowa specjalizująca się w dystrybucji towarów dla przemysłu spożywczego, paszowego, chemicznego i FMCG. Działa na ponad 100 rynkach, zapewniając produkty najwyższej jakości i innowacyjne rozwiązania dla partnerów na całym świecie.
Kontakt dla mediów:
Kinga Wiśniewska
kwisniewska@foodcom.pl
+48 577 194 006